lørdag 25. oktober 2014

Stetind - Norges Nasjonalfjell 1392 moh, 13. juli 2014

Søndag 13. juli klarte jeg og min gode kollega og turvenninne Kjersti å komme oss opp på Stetind. Vi skulle på tur sammen med to andre samt en guide fra Nordland Turselskap v/Ivar Sandland. Både jeg og Kjersti var så spente at vi ikke hadde sovet om natta og matlysten var laber. Klokka 0545 var det oppmøte på Storelv. Vi ble litt roligere når vi møtte guiden og de to andre som skulle være med. Kjempe trivelige folk. Må få rose guiden som var veldig hyggelig, rolig, tålmodig og utviste stor trygghet i tillegg til at han pushet oss litt der det var nødvendig. Det hjalp i hvertfall på mine nerver. Tror aldri at jeg har vært så redd i hele mitt liv, men en fantastisk opplevelse og mestringsfølelse. Dette glemmer jeg ikke. Fantastisk nydelig vær. Vi møtte flere som var både på tur opp og ned på veien. Noen klatret rett i veggen og ikke den veien vi kom opp, den såkalte normalveien. Jeg måtte bare ta en avgjørelse på å stole på guiden og utstyret, men allikevel føler man seg litt hjelpeløs og utsatt. Å henge i veggen med flere hundre meter under deg er en spesiell opplevelse kan man si. Lykken var enorm da vi alle fire nådde toppen. På vei ned fra toppen klarte jeg det kunstykket å slå opp en gammel kneskade. Ved hjelp av sterk vilje, support fra de andre, støttebandasje og smertestillende kom jeg meg ned for egen maskin. Sea King var uaktuelt selv om jeg et øyeblikk var redd det var eneste løsning. Men jeg gir meg ikke så lett så Sea Kingen fikk stå i fred i Bodø. Dessverre viste det seg at jeg hadde fått en inneslått bøttehank ruptur av menisken så jeg endte opp på operasjonsbordet den 15. juli. Det ble krykker og skinne på foten i 6 uker. Når jeg skriver dette så er vi i slutten av oktober og jeg har nå så vidt begynt å gå turer igjen. Ennå har jeg en lang vei å gå før jeg er tilbake i godt gammelt slag igjen. Men det går heldigvis framover. Men lever ennå på den herlige følelsen av å ha klart å bestige selveste Stetind :-) Anbefaler Nordland Turselskap på det varmeste om du har tenkt deg opp på Norges Nasjonalfjell, selveste Majesteten Stetind :-) Bildene nedenfor er dessverre litt hulter til bulter pga at det har blandet seg i bildemappen av en eller annen grunn. Bildene er tatt av meg og min gode venninne Kjersti :-)
(Klikk på bildene for visning i større format)
 






























































































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar