søndag 19. januar 2014

Overnattingstur til Jordbruhytta 18. -19.01.14

Lørdag morgen kl.0900 kjørte vi fra Shell stasjonen på Mørkved. Målet var skitur til Jorbruhytta og Russågrotta + skitur i området i regi av BOBTOG. Vi var en gjeng på 9 stk inkl. to turledere. Vi kjørte til Russånes i Saltdal hvor vi parkerte bilene. Fra parkeringen bar det oppover fjellet. Det var veldig isete i starten så skiene ble spent fast til ryggsekken mens brodder var tingen på vei opp. Da vi var kommet opp brattbakkene var det å få på seg skiene, og gå innover til Jordbruhytta. Værmeldingen for helgen var vel ikke den beste, men fantastisk vær fikk vi. -15 grader, vindstille og klart vær :-) Vel framme på Jordbruhytta var det bare å få på plass sekker og utstyr, og få fyrt opp i ovnen. Med -15 grader inne også så ville det ta sin tid å få opp varmen. Vi spiste litt før vi spente på oss skiene og dro innover til den flotte Russågrotta. Da vi skulle tilbake til hytta igjen var det begynt å bli mørkt. Vi gikk med hodelykter og det ble en fantastisk fin tur tilbake til hytta. Det ble en koselig kveld på hytta med mat, vin for noen, historier og latter sammen med en super gjeng. Det tok sin tid å få opp temperaturen i hytta. Da vi la oss hadde vi vel akkurat passert 20 grader så det var bare å legge seg i langt ullundertøy og ullsokker i soveposen. Vi sto vel alle opp sånn rundt kl. 0930 i dag og spiste en god frokost før vi gikk en flott skitur i rene påskeværet (-11 grader) til Jarbru fjellgård (har vel vært Lars Monsen sin ) før vi vendte tilbake til Jordbruhytta før hjemturen. En fantastisk fin tur med flotte mennesker. Tar gjerne denne turen igjen neste år. Godt å komme hjem, og ta seg en varm dusj :-)